Letos vyšla zima kraj levněji
Krajští silničáři na Vysočině mají po prvním sčítání nákladů za letošní zimní údržbu. Předběžný účet listopad 2011 – únor 2012 sice nenahání hrůzu, ale to se může ještě změnit. Kalendářně zima ještě nekončí a sníh nebo ledovka mohou čísla znatelně navýšit.
„Zatím vyčíslených 173 milionů korun je sice oproti předešlým sezónám mírně pod obvyklou částkou, na kterou jsme si na Vysočině zvykli v minulosti. Vlivem velkých výkyvů počasí a teplotních rozdílů ale letos očekáváme více poničených cest,“ upozorňuje Libor Joukl, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy.
I přesto, že v letošním zimním období musel Kraj Vysočina vyhlásit v polovině února dvoudenní kalamitní stav pro celé území, je oproti loňskému roku krajskými silničáři zaznamenán menší počet zásahových dnů. „Zásahový den je podle právní úpravy den, kdy je prováděn posyp nebo plužení údržbovou technikou,“ přiblížil náměstek Libor Joukl s tím, že se každoročně počet těchto dnů pohybuje vždy za hranicí stovky. V předešlých letech se z důvodu nepříznivého počasí muselo sáhnout pomyslně hlouběji do kapsy silničářského rozpočtu. Náklady na předchozí dvě zimní sezóny se pohybovaly za hranicí 232 a 222 milionů korun. Na Vysočině byly tuto zimu vyhlíšeny dva kalamitní dny, v minulých letech žádný.
Jako jeden z nejdražších měsíců údržby a sjízdnosti vozovek se na Vysočině zapsal do tabulek prosinec roku 2010, kdy se náklady vyšplhaly na téměř 93 milionů korun. Naopak nejmenší položku si připsal měsíc únor loňského roku - 25 milionů korun. „Mezi nejdražší při sčítání celkových nákladů patří jednoznačně kalamitní dny. Jsou najímány i externí pomocné síly s nakladači nebo traktory. Jeden kalamitní den pak vychází na osm až deset milionů korun,“ uzavřel sumář náměstek Libor Joukl.
zdroj: ČTK