Radnice si myslí, že k rozvoji cyklodopravy je potřeba změnit zákony

Kvůli dalšímu rozvoji cyklodopravy v Česku je podle radnic potřeba změnit zákony. Nepřiměřeně vysoký je teď podle nich poplatek za vynětí pozemku ze zemědělského půdního fondu při stavbě cyklostezek podél silnic. O stavby dálkových cyklostezek by se neměla starat jen města, ale i kraje, případně stát. Vyplynulo to z dnešního pracovního jednání zástupců 22 měst přátelských k cyklistům v Jihlavě. Zúčastnili se ho i zástupci německých měst Drážďany a Lipsko.

"Jedním z výstupů tohoto pracovního setkání bude zformulovat další kroky měst, která chtějí něco dělat pro cyklistickou dopravu," řekl novinářům národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle něj by mohla vzniknout třeba asociace měst pro cyklistiku nebo by radnice mohly své požadavky začít prosazovat prostřednictvím Svazu měst a obcí ČR. "Všechno to vede k jednomu cíli - vytvořit lobbistické seskupení měst, která budou hájit zájmy cyklistické dopravy a budou společně upozorňovat na určité problémy," doplnil Martinek.

Velké bariéry pro rozvoj cyklodopravy jsou podle Martinka v legislativě. "Do 30. června bychom chtěli sestavit okruh konkrétních problémů, které předáme na ministerstvo dopravy," uvedl. Třeba při plánování tras nebo pruhů pro cyklisty je někdy obtížná dohoda s vlastníky silnic. Městům patří jen místní komunikace, důležitější silniční tahy spravuje stát nebo kraje. Při stavbě cyklostezek podél vodních toků prý mají příliš velké požadavky podniky povodí, které například chtějí, aby nové komunikace unesly i jejich těžkou techniku.
 
Stavby cyklostezek prodražilo i zpřísnění zákona o vynětí půdy z půdního fondu, které mělo dopadnout na stavitele slunečních elektráren. Podle místostarosty Uherského Hradiště Zdeňka Procházky se poplatek zvýšil i desetinásobně. "Chceme řešit cyklostezku a z poplatku, který původně byl deset korun za metr čtvereční, se dneska dostáváme na částku 700 korun, což je naprosto neuvěřitelné číslo," řekl.
 
K rozvoji cyklodopravy podle Martinka nemusí přispívat jen stavby cyklostezek a značení cyklopruhů, ale i zklidnění automobilové dopravy přikázanou nižší rychlostí jízdy. "Cílem je, aby cyklista měl pocit bezpečí ve svém městě," shrnul.
 
Podle Martinka se nyní chystá aktualizace národní strategie rozvoje cyklistické dopravy z roku 2004. Do debaty by se podle něj měly zapojit obce, úřady i veřejnost.
 
zdroj: ČTK